Eind van de jaren '90 - Een strategische heroriëntatie

Waar het allemaal begon bij Berkvens, is het bedrijf inmiddels flink uitgebreid met verschillende zusterbedrijven (Svedex, Limburgia, Vari- Doors, Bod’or) en vallen alle bedrijven onder de holding Xidoor. Ook buiten de Nederlandse grenzen worden deuren verkocht in bijvoorbeeld Frankrijk onder Xidoor France en in Duitsland onder Dextüra.

Er schuilt een gevaar in een té grote afhankelijkheid van de Nederlandse woningbouwmarkt. Dat beseft de nieuwe directie maar al te goed. Daarom leidde dit op het einde van de jaren ’90 tot een strategische heroriëntatie. De focus lag niet langer alleen op de woningbouw, maar er werd besloten om ook op andere marktsegmenten te gaan concentreren: utiliteitsbouw, vakhandel en export. Berkvens besluit om de strategische bakens te verzetten. Maar uitbreiding vergt wel een extra inspanning, omdat het bedrijf uit Someren deze andere naam op de nieuwe markten nog helemaal moet waarmaken, opbouwen en verankeren. Hoewel dit een werkwijze is die van oudsher bij Berkvens past, kiest de Berkvens directie ervoor om een nieuwe weg in te slaan. Ze willen relatief snel een marktpositie in de verschillende segmenten opbouwen en besluit daarom tot overname van bestaande bedrijven en merken. Zo willen ze Berkvens in Nederland laten uitgroeien tot een totaalleverancier van binnendeuren en de marktpositie uitbouwen in Europa.

België

De directie van Berkvens stelt een lijst op van mogelijke Nederlandse overnamekandidaten. Maar toch is het België waar Berkvens in 1997 haar ‘eerste slag slaat’. Na de sluiting van de fabriek in Houthalen in 1990 is Berkvens hier nog altijd aanwezig met een verkoopkantoor annex afhaalmagazijn. De verkoopactiviteiten leiden een sluimerend bestaand. Daarom worden er mogelijkheden gezien om in België de marktpositie van Berkvens te verbeteren. Dit gaat niet lukken door zelfstandige groei, omdat het bedrijf niet beschikt over de certificaten waarmee het voldoet aan de zogenoemde Benor-norm voor de Belgische utiliteitsmarkt. Daarom gaat Berkvens in 1997 een joint venture aan met De Coene Products in Gullegem, vlakbij Kortrijk. Een gerenommeerde Belgische fabrikant van technische houten binnendeuren met alle bijbehorende certificeringen. Onder de naam Bedeco (Berkvens en de Coene Products) gaan beide partijen vanuit Houthalen gezamenlijk hun deuren verkopen.

Vari-doors

In Nederland is Varidoors (een producent van schuifdeursystemen) in 1998 de eerste overname. De productie zal kort daarna van Dordrecht overgebracht worden naar Someren. Het product is in meerdere afzetmarkten inzetbaar, waarmee een kleine stap is gezet in de invulling van het nieuwe beleid.

Svedex

In Svedex ziet de Berkvens directie een volgende overnamekandidaat. Dit in Varsseveld gevestigde familiebedrijf behoort net als Berkvens tot de grootste Nederlandse producenten van binnendeuren. Waar Berkvens met name in de aannemerij opereert, vinden de deuren van Svedex vooral hun weg naar de vakhandel en het buitenland. De overname betekent voor Berkvens een unieke kans. Niet alleen omdat Svedex een stevige marktpositie heeft in de vakhandel, maar ook omdat het bedrijf een grote speler is op de Duitse en Franse markt en de bijbehorende benodigde certificaten heeft. Na intensieve onderhandelingen neemt Berkvens eind 1999 Svedex over. Daarmee realiseert de directie in één klap twee doelen: een positie opbouwen in de vakhandel en de exportpositie versterken. Bovendien wordt hiermee een belangrijke concurrent in het binnen- en buitenland uitgeschakeld.

Er staat nog een andere afzetmarkt op het ‘verlanglijstje’ van Berkvens: de utiliteitsmarkt. Op de lijst van overnamekandidaten prijkt deurenfabrikant Limburgia. Limburgia heeft een uitstekende naam in deze markt, met name in de gezondheidszorg. De eerste onderhandelingen in 2000 lopen echter op niets uit. Berkvens besluit daarop de eigen afdeling utiliteitsbouw in Someren fors uit te breiden. De kozijnenfabriek verhuist en de vrijgekomen locatie wordt verbouwd en omgebouwd tot een compleet nieuwe utiliteitsdeurenfabriek. Er worden certificaten behaald en testdeuren ontwikkeld. En in 2003 krijgt Berkvens alsnog de mogelijkheid om het Limburgse bedrijf over te nemen en met succes. Ook nu weet Berkvens dankzij haar ambitie en technisch vernuft Limburgia uit te bouwen tot een rotsvast merk. Niet alleen kwalitatief, maar ook kwantitatief versterkt Berkvens met Limburgia de positie op de utiliteitsmarkt. Het is wederom een belangrijke stap om de afhankelijkheid van Berkvens van de Nederlandse woningbouwmarkt terug te dringen.

In amper zes jaar is het Somerense bedrijf door deze overnames actief in bijna alle markten. Bijna alle, want in het duurdere segment heeft Berkvens nog maar weinig houvast. Ook die aansluiting op de markt wil Berkvens niet verliezen. Daarom neemt zij in 2005 Bod’or en KTM (producenten van luxe, design binnendeuren) over. Door samenwerking met de Nederlandse topontwerpers Piet Boon, Piet Hein Eek en Eric Kuster krijgt Bod’or faam als een vernieuwend merk.